Gdzie występuje kwas foliowy

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Związki typu kwasu folowego (foliowego) są bardzo szeroko rozpowszechnione w naturze. Występują one w tkankach wielu roślin i zwierząt, zwł. w zielonych warzywach liściastych oraz w wątrobie i drożdżach.

Witamina ta występuje w produktach spożywczych w bardzo zróżnicowanych ilościach. Dobrym jej źródłem są warzywa i owoce bogate również w witaminę C np.: pomarańcze, brukselka, kapusta włoska oraz warzywa i owoce będące źródłem beta-karotenu między innymi liście pietruszki, szpinak, cykoria, sałata, pomidory, suche nasiona roślin strączkowych (fasola, groch, soja zawierająca od 150 – 250mg w 100g produktu).

Folany są wrażliwe na gotowanie. Chroni je natomiast dodatek kwasu askorbinowego (witaminy C).

Zawartość folacyny w 100g produktuProdukty spożywczePowyżej 5mgpolędwica sopocka, polędwica z indyka, ryby (mintaj, morszczuk, śledzie), owoce (śliwki, brzoskwinie, jabłka, morele)5 – 50mgmleko, sery dojrzewające i twarogowe, kurczaki, indyki, ziemniaki, pieczywo, płatki kukurydziane, kasze: gryczana i jęczmienna, ryby (dorsze, makrele), owoce (banany, truskawki, kiwi), warzywa (kalarepy, pomidory), orzechy50 – 100mgwarzywa (kapusta włoska, sałata, brokuły, brukselka, pietruszka korzeń, ryż brązowy, mąka pszenna, wrocławska, jaja, płatki owsiane, wątroba wieprzowa150 – 250mgwarzywa (szpinak, pietruszka – natka, fasola biała, groch), wątroba cielęcaPowyżej 250mgwątroba wołowa, wątroba drobiowa – kurczak, soja, zarodki pszenne, otręby pszenne, drożdże piekarskie

Funkcje kwasu foliowego w organiźmie

  • Reguluje różne procesy metaboliczne w organizmie, np. bierze udział jako koenzym w przenoszeniu reszt jednowęglowych
  • Uczestniczy w syntezie puryn, pirymidyn i niektórych aminokwasów.
  • Bierze udział w procesie podziału komórek.
  • Współuczestniczy z witaminą B12 w regulacji tworzenia i dojrzewania czerwonych krwinek.

Skutki niedoboru i nadmiaru kwasu foliowego

Objawy hipowitaminozy (niedoboru)

  • Powstawanie ciężkich zaburzeń rozwojowych u płodu (wady cewy nerwowej).
  • Niedokrwistość megaloblastyczna.
  • Spowolnienie syntezy DNA i replikacji (podziału) komórek.
  • Osłabienie wchłaniania substancji pokarmowych z przewodu pokarmowego (biegunka tropikalna).
  • Upośledzenie funkcji układu nerwowego (nadpobudliwość i trudności w zasypianiu).

Objawy hiperwitaminozy (nadmiaru)

  • Spożycie dziennie 15mg kwasu foliowego może powodować zaburzenia układu nerwowego i pokarmowego.
  • U niektórych osób mogą tworzyć się szkodliwe kryształy folacyny w moczu,
  • Mogą również wystąpić alergiczne odczyny skórne.

Ciekawostki o kwasie foliowym

Z udziałem kwasu foliowego powstają substancje neurostymulacyjne – serotonina działająca kojąco i uspokajająco (zdrowy sen!) oraz noradrenalina, która jest odpowiedzialna za aktywność i dynamikę w ciągu dnia. Kwas foliowy – to kolejna witamina z grupy B, która uczestniczy w syntezie "hormonów szczęścia". Tymczasem trudno znaleźć człowieka, w którego organizmie znajdowałaby się wystarczająca jego ilość.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*