Jak walczyć z dolegliwościami płynącymi z wykonywania pracy siedzącej?

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Ten, kto pracuje za biurkiem, wie, że nie jest to najwygodniejsza forma pracy, a przynajmniej nie na dłuższą metę. Siedząca praca pociąga za sobą szereg różnych dolegliwości dotyczących kręgosłupa, układu krwionośnego, a często nawet oczu – jeśli pracujemy z komputerem. Stanowisko pracy w biurze powinno być odpowiednio przygotowane, by było możliwie najwygodniejsze. Jednak oprócz dobrze przygotowanego stanowiska, ważne też byśmy sami umieli zapewnić sobie odrobinę relaksu i gimnastyki w pracy.

Przygotowanie stanowiska pracy

Przy takim rodzaju pracy, szczególnie, gdy korzystamy z komputera, ważne jest, aby monitor był dobrze ustawiony. Nie może on zbytnio odbijać światła, gdyż wpływa to negatywnie na nasz wzrok. Oczywiście, ważne jest także oświetlenie jakie mamy w miejscu pracy. Jeśli nie mamy dostępu do światła słonecznego, dobrze jest, by oświetlenie wewnętrzne imitowało jak najbardziej światło naturalne. Podstawą wygody w pracy jest także dobrze dobrane siedzenie, najlepiej krzesło obrotowe z regulacją wysokości. Jeśli, natomiast krzesło nie posiada takiej regulacji i jest wysokie, to pracodawca powinien zapewnić pracownikowi podnóżek umożliwiający ustawienie stóp w odpowiedniej pozycji. Dobrze jest, gdy mamy odpowiednią ilość miejsca na biurku, a wszystkie składowe elementy komputera mają na nim swoje miejsce – szczególnie monitor i klawiatura, które powinny znajdować się na różnych wysokościach względem siebie. Tak zorganizowane stanowisko pracy powinno dać nam możliwość zmiany pozycji ciała.

Gimnastyka w miejscu pracy

Przede wszystkim, jeśli odległość z domu do pracy nie jest duża, wybierajmy nogi jako środek transportu – spacer, czy to z pracy, czy też do pracy, wzmocni organizm i poprawi samopoczucie. Zamiast jeździć windą, wybierajmy schody – nie tylko w miejscu pracy. Wykorzystujmy każdą możliwą okazje na to, by wstać od biurka i wykonać nawet najmniejszą pracę z daleka od komputera, wpłynie to pozytywnie na pracę oczu oraz stan kręgosłupa.

Jest także kilka prostych ćwiczeń, które możesz wykonać, gdy tylko odczujesz zmęczenie ciągłym siedzeniem przed komputerem.

Pierwsze z nich polega na dociskaniu do siebie złączonych stóp i kolan, tak, by naprężały się mięśnie ud. Następnie można spróbować schylić się do ziemi – ciągle siedząc. Zalecane jest też wykonywanie skłonów nie tylko do przodu, ale też na boki. Dobrym ćwiczeniem dla stóp jest podnoszenie palców maksymalnie do góry, gdy pięta dotyka podłoża lub też odwrotnie, podnosimy piętę, gdy palce dotykają podłogi. Warto też raz na jakiś czas wyciągnąć nogi przed siebie. Jeśli nie mamy możliwości wyprostowania nóg, można lekko odsunąć się od biurka i obejmując kolano rękoma przyciągać zgiętą nogę do klatki piersiowej. Wstając od komputera, dobrze jest wyciągnąć mięśnie pleców, w tym celu kładziemy ręce na biodrach – palcami w dół – prostujemy plecy i odchylamy się lekko do tyłu. Inną alternatywą tego ćwiczenia jest wyciągnięcie rąk jak najwyżej w górę. W pozycji siedzącej można natomiast wykonać następujące ćwiczenie: splatamy palce rąk przed sobą na wysokości ramion. Odwracamy nadgarstki i wyciągamy ręce jak najdalej przed siebie. Możemy także założyć ręce za krzesło i napiąć mięśnie pleców i ramion. Dzięki tym ćwiczeniom od razu poczujemy jak napięcie opuszcza nasze ciało.

Jeżeli jednak nie możemy sobie pozwolić na cichą gimnastykę w pracy, dajmy sobie jak najwięcej pretekstów do częstego wstawania od biurka. Chociażby, jeśli to możliwe, nie trzymajmy wody przy sobie, tylko w takim miejscu, żebyśmy za każdym razem, kiedy poczujemy pragnienie, musieli wstać.

Każdy z nas znajdzie wśród powyższych ćwiczeń coś, co mógłby stosować w miejscu swojej pracy. Ćwiczeń jest tyle, ile pomysłów na nie, być może staną się one źródłem inspiracji do wymyślania swojej własnej gimnastyki biurowej. Okazji do ruchu jest wiele, należy tylko umieć je dostrzegać i wykorzystywać!

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*