L-teanina: 17 rzeczy, które powinieneś wiedzieć

L-teanina: 17 rzeczy, które powinieneś wiedzieć

L-teanina jest strukturalną kombinacją aminokwasów, kwasu glutaminowego i glutaminy. Oznacza to, że wszystkie cząstki mają podobny kształt.

Co to jest L-theanina?

Chociaż jest to tak zwany nieistotny aminokwas (często występujący w łańcuchach), l-teanina ma strukturę podobną do struktury pojedynczej cząsteczki. „L” w nazwie oznacza „lewo” w przeciwieństwie do „dekstrozy”. W rzeczywistości cząsteczka charakteryzuje się tendencją do dominacji jednego elementu, tak jak zarówno prawa, jak i leworęczność charakteryzują się przeciętnym człowiekiem.Leworęczne „cząsteczki są” leworęczne „, a” dekstroza „to” praworęczne „.Różne i prawe cząsteczki mają różne właściwości.L-teanina jest jednym z wielu suplementów stosowanych w celach terapeutycznych. Jest dostępny w postaci kapsułek lub herbaty. Jego bezpieczeństwo jest ogólnie uznawane i akceptowane. L-teanina, odkryta przez starożytnych, jest również dowodem osiągnięcia starożytnej chińskiej wiedzy sprzed 4700 lat, która wciąż przynosi korzyści naszemu współczesnemu światu.

Alternatywne nazwy L-teaniny

Istnieje wiele alternatywnych oznaczeń chemicznych L-teaniny, w tym:

– 5-N-etylo-glutamina– Kwas L-glutaminowy – gamma-etyloamid.
– Theanin
– Suntheanine (opatentowana nazwa dla L-teaniny)

Jak działa L-theanina?

Ponieważ jest on strukturalnie podobny do glutaminianu, L-teanina może przenikać przez barierę krew-mózg, co oznacza, że może dotrzeć do mózgu bezpośrednio, bez potrzeby stosowania dodatkowej cząsteczki katalizatora. L-teanina może wchodzić w interakcję z wieloma identycznymi miejscami połączenia nerwów w mózgu jako kwas gamma-aminomasłowy (GABA), który jest ważnym neuroprzekaźnikiem w zmniejszaniu lęku i kontroli stresu. L-teanina może również blokować NMDA z własnych receptorów. Ta ostatnia jest właściwością, na której opiera się przeciwdziałające zubożeniu działanie L-teaniny, ponieważ NMDA ma działanie neurotoksyczne.

Ponadto L-teanina stymuluje smak przypraw lub umami, co jest przydatne w procesach odchudzania.Wreszcie, 2-teanin zwiększa poziom kilku neuroprzekaźników w mózgu. Należą do nich dopamina, GABA, glicyna, BDNF i NGF, z których wszystkie są ważne dla ludzkiego uczucia niepokoju i depresji. To, czy L-teanina zwiększa poziom serotoniny w mózgu, jest kontrowersyjne. Niektóre badania wykazały, że tak, podczas gdy inne wykazały obniżenie poziomu serotoniny po podaniu L-teaniny. Należy jednak pamiętać, że testy te przeprowadzono na szczurach, a nie na ludziach.

Do czego służy l-teanina?

L-teanina przynosi wiele ulepszeń w zakresie wykonywania różnych funkcji i układów ciała, w tym funkcji mózgu i wątroby.Odkrycie terapeutycznego zastosowania tej substancji sięga starożytnych Chin, 4700 lat temu. Być może najczęstszym zastosowaniem L-teaniny jest wykorzystanie jej działania uspokajającego. Substancja nazywa się „medytacją kapsułkową” ze względu na jej zdolność do wzmacniania stanu relaksu w połączeniu z jednoczesnym wzrostem czujności umysłu. Ten stan umysłu jest podobny do medytacji. W odniesieniu do zjawiska „medytacji kapsułkowej” L-teanina może zwiększyć wytwarzanie fal alfa w ludzkim mózgu. Fale alfa są skorelowane ze spokojnym, świadomym stanem funkcjonowania. Pytanie brzmi, czy fale alfa powodują relaksację, czy relaksacja powoduje produkcję alfa. Ponadto lekkomyślność poprawia koncentrację.

Takie poznawcze wzmocnienie jest korzystne nie tylko dla przeciętnego człowieka, ale także dla osób z zaburzeniami psychicznymi, u których zmniejsza się stężenie neuroprzekaźników.Jednym z przykładów jest ADHD. Zmniejszenie stężenia neurotransmiterów odpowiedzialnych za dobre funkcje poznawcze obserwuje się także w zaburzeniach depresyjnych, urazach głowy i innych zaburzeniach funkcji mózgu. Niewiele jest badań nad właściwościami l-teaniny związanymi z odpornością na lęk. Wszystkie badania przeprowadzono na małą skalę. Jednak substancja może zapobiegać zjawisku znanemu jako neurotoksyczność, które jest związane z utlenianiem i śmiercią komórek. Ponadto, komórki eksponowane na L-teaninę wykazywały zmniejszone wytwarzanie tlenku azotu, co przyczyniało się do śmierci neuronów. Te wyniki są obiecujące dla zastosowania L-teaniny jako środka zapobiegawczego wobec demencji Alzheimera i dla zachowania wysoko wydajnych funkcji mózgu w późniejszym okresie życia. Przed i po testach neuropsychologicznych usprawniono także funkcje poznawcze u osób z zaburzeniami psychicznymi po podaniu zielonej herbaty i L-teaniny. Jednak stosowanie zielonej herbaty w tym badaniu nieco osłabiło wyniki, a naukowcy nie wiedzą, który czynnik był odpowiedzialny za wynik.

Wielu pacjentów reklamuje zdolność L-teaniny do zmniejszania negatywnego fizycznego wpływu alkoholu na organizm zarówno podczas picia, jak i po nim.Jeśli chodzi o utratę masy L-teaniny, przeprowadzono kilka niewielkich badań, a zamiast czystej L-teaniny często stosowano wyciągi z zielonej herbaty lub zielonej herbaty. Czynniki te utrudniają ustalenie, czy sama L-teanina przyczynia się do obserwowanego wzrostu utraty wagi lub czy inne składniki zielonej herbaty, takie jak polifenole i katechiny, mogą być odpowiedzialne. Skutki wyszczuplania L-teaniny nie zostały w związku z tym wyraźnie ustalone.

Źródła L-teaniny w żywności

W literaturze naukowej brakuje informacji na temat źródeł L-teaniny w żywności, z wyjątkiem wszechobecnej zielonej herbaty. Warto pamiętać, że występowanie L-teaniny jest charakterystyczne dla każdego jej rodzaju, nie tylko zielonego. Substancja występuje również w czarnej herbacie w różnych ilościach, w zależności od tego, jak długo parzona jest herbata. W mocnej filiżance czarnej herbaty znajduje się około 20 mg L-teaniny. Warto wspomnieć, że każda herbata pochodzi z rośliny.Camellia sinensisale liście są przetwarzane na różne sposoby, więc powstałe produkty są utlenione w różnym stopniu, dając inny rezultat.

Ile L-teaniny mogę bezpiecznie zabrać?

Odpowiednia dawka L-teaniny zależy od stanu pacjenta, a także od indywidualnego metabolizmu i preferencji osoby stosującej suplement.Typowa dawka początkowa wynosi 50 mg, ale może być nawet niższa, jeśli pacjent jest wrażliwy na substancje psychoaktywne.Maksymalna dawka może wynosić 200 mg dwa razy na dobę w suplementach – przy ostrożnym stosowaniu. W przypadku stosowania pojedynczych megados powyżej 400 mg, niektórzy użytkownicy zgłaszają, że osiągają „wysoki poziom L-teaniny”. Opisują reakcję jako euforyczną. Nie ma badań wskazujących na występowanie konkretnych skutków wielokrotnego przedawkowania w celu uzyskania takich stężeń L-teaniny ani doniesień o przedawkowaniu L-teaniny. FDA ocenił suplementację teaniny jako GRAS (ogólnie uważany za bezpieczny), odrzucił większość obaw dotyczących bezpieczeństwa. Jednak władze służby zdrowia zalecają, aby nie przyjmować teiny wiele razy w dużych dawkach.W końcu nikt nie chce być pierwszym, który zgłosił przedawkowanie L-teaniny.

Po jakim czasie pojawia się efekt l-teaniny?

Oczekiwanie na działanie L-teaniny może wynosić od dwudziestu do czterdziestu minut. Efekt uspokojenia można zobaczyć wcześniej, ale produkcja fal alfa nie może wzrosnąć o czterdzieści minut lub dłużej. Może minąć nawet godzina, zanim pojawi się efekt senności l-teaniny.

Kiedy wziąć teaninę L?

W celu zapobiegania lękowi i otępieniu l-teanina może być stosowana jako codzienny suplement.W innych celach może być zużyty w razie potrzeby. Na przykład, aby pomóc Ci zasnąć, przyjmowanie 200 mg L-teaniny około godziny przed snem może spowodować stan relaksu, który ułatwi sen. Aby skorzystać z właściwości przeciwlękowych l-teaniny, możesz wziąć od 100 do 200 mg suplementu rano; to uspokoi cię bez otępienia. W badaniach klinicznych nie ustalono terapeutycznej dawki L-teaniny. Należy jednak pamiętać, że ośrodki prowadzące takie badania kliniczne koncentrują się głównie na substancjach syntetycznych i laboratoryjnych i rzadko są wykonywane na ziołowych lub odżywczych suplementach.

Jak długo l-teanina pozostaje w twoim ciele?

Okres półtrwania L-teaniny wynosi od 2,5 do 4,5 godzin.Oznacza to, że organizm metabolizuje połowę suplementów pierwotnie pobranych w tym czasie, w zależności od oporności poszczególnych enzymów wątrobowych. Im bardziej aktywny jest metabolizm wątrobowy, tym szybciej ulegnie on rozpadowi. Po kolejnych 2,5 do 4,5 godzin, połowa tego, co zostaje, jest metabolizowana i tak dalej, aż l-teanina zostanie całkowicie oczyszczona z organizmu. Oczywiście zauważalne efekty znikną, zanim suplement całkowicie zniknie z organizmu. Zwykle osoba ta nie będzie już zauważać działania substancji po drugim metabolizmie półtrwania, pięć do dziewięciu godzin po przyjęciu produktu. Sugeruje się, że przy codziennym dawkowaniu osoba z szybkim metabolizmem trawiłaby trzy dawki w czasie, gdy osoba o wolniejszym metabolizmie trawi jedną lub dwie dawki.

L-teanina i …

L-teanina i melatonina

Melatonina jest naturalnie występującym hormonem produkowanym przez szyszynkę. Odgrywa ważną rolę w cyklu snu i czuwania i nie ma badań dotyczących wpływu kombinacji melatoniny i L-teaninu na ludzi. W artykule przeglądowym opublikowanym w 2005 r. Stwierdzono, że właściwości melatoniny, takie jak powodowanie senności i jej utrzymywanie, są minimalne, ale obecne. Z drugiej strony badania nie wykazały jeszcze, że L-teanina ma właściwości spania. Aby uzupełnić składniki, producenci oferują połączenie melatoniny i L-teaninu w preparatach do snu.

L-Teanina i kofeina

Mieszanie L-teaniny z kofeiną to połączenie, które dodaje energii. Według badań, picie herbaty z kofeiną ma wiele zalet. Zakłada się, że ludzie, którzy przyjmują suplementy lub piją herbatę z L-teaniną i ci, którzy piją napoje zawierające kofeinę, doświadczają tych samych pozytywnych efektów. Efekty, które wielokrotnie pojawiają się w wyniku badań nad połączeniem L-teaniny i kofeiny obejmują zdolność zachowania uwagi bez zmniejszonej czujności i zdolności do zwiększania uwagi.

Co więcej, badani eksperymentalnie ocenili, że nie czują się nerwowi lub nerwowi w wyniku przyjmowania kofeiny, ale doświadczyli korzyści płynących z przyjmowania kofeiny, takich jak poprawa funkcji poznawczych. Typowe dawki w badaniach naukowych wynosiły od 100 mg l-teaniny i 50 mg kofeiny do 100 mg l-teaniny i 50 mg kofeiny.Jeśli dawka kofeiny przekroczyła połowę dawki L-teaniny, uspokajający efekt tej ostatniej zniknął.

Zarówno l-teanina, jak i kofeina zmieniają działanie fal mózgowych, przy czym L-teanina jest znana z stymulacji fal mózgowych alfa i kofeiny, która zwiększa wytwarzanie fal beta. Fale alfa wiążą się z rozluźnieniem czuwania, a fale beta wskazują, że mózg jest zdolny do uważnego czuwania. W miarę wzrostu fal beta fale alfa zmniejszają się i na odwrót. Połączenie l-teaniny i kofeiny zwiększa produkcję fal alfa poza poziom wytwarzany przez samą L-teaninę. Mechanizm tego działania nie jest znany, ale jest to pokazane w powtarzanych badaniach.

L-teanina i Adderall

Niektórzy neurolodzy sugerują, że L-teanina zastępuje Adderal i inne stymulanty w leczeniu deficytu uwagi. Efekty L-teaniny obejmują koncentrację i poprawę umysłową, co jest celem leczenia ADHD. Suplement nie ma wielu skutków ubocznych stymulantów. Nie przeprowadzono badań nad kliniczną skutecznością L-teaniny w ADHD. Nie ma również informacji o tym, jak Adderal i L-Teanin mogą wchodzić w interakcje, ani też kofeiny i L-teaniny.

L-teanina i alkohol

W połączeniu z alkoholem suplement L-teaniny zmniejsza wytwarzanie aktywności enzymów wątrobowych po spożyciu alkoholu. Sugeruje się, że L-teanina zapobiega tworzeniu się wolnych rodników i jest skuteczna w walce z długotrwałym uszkodzeniem wątroby, często stwierdzanym przy dużym spożyciu alkoholu. Dodatkowe interaktywne efekty L-teaniny i alkoholu mają zmniejszoną tolerancję na alkohol. Napoje informują, że potrzeba mniej drinków, aby uzyskać stan odurzenia niż zwykle. Wiele osób zgłasza również uczucie mniejszego kaca po nocy ciężkiego picia. Można sobie wyobrazić, że aminokwas modulowałby stymulujący efekt stymulanta, a jednocześnie synergistycznie zwiększał zdolność jednostki do skupiania uwagi.

L-teanina i 5-HTP

Prekursor neuroprzekaźnika – serotonina, 5-HTP lub 5-hydroksytryptofan jest samodzielnym suplementem lub może być łączony z innymi suplementami, w tym l-teaninem. Suplementy te działają w celu zwiększenia poziomu GABA w mózgu. Można się spodziewać, że zwiększone poziomy GABA wywołają subiektywne uczucie zmniejszonego stresu i zwiększonego odprężenia.

L-theanina na …

L-Teanina ze strachu

W oficjalnych badaniach naukowych oceniono skuteczność L-teaniny u ludzi cierpiących na schizofrenię i lęki. Wyniki te były bardzo obiecujące, ale nie można ich zastosować do ogólnej populacji. W innym badaniu oceniającym związek między l-teaninem i lękiem badano fizjologiczne i psychiczne reakcje stresowe przed i po zastosowaniu suplementu. L-teanina miała skromne właściwości łagodzące niepokój.

L-teanina na nocny sen

Chociaż l-teanina działa bez powodowania demencji, ma działanie uspokajające, które ułatwia zasypianie. Jednak większość badań naukowych oceniających wpływ l-teaniny na sen wykazała, że nie pomogło to ludziom szybciej spać ani dłużej spać. Badania przeprowadzono w typowych dawkach 200 mg lub mniej. Przy wyższych dawkach konieczne są dodatkowe badania w celu ustalenia, czy suplement jest bardziej skuteczny w przypadku zasypywania.

L-teanina na ból nerwów

Nie ma badań naukowych oceniających wpływ L-teaniny na ból nerwowy, znany również jako ból neuropatyczny. W jednym z badań oceniano wpływ innego składnika zielonej herbaty, galusanu epigallokatechiny (EGCG), na ból nerwu cukrzycowego u szczurów i stwierdzono, że preparat był skuteczny, ale nie rozważał możliwych skutków działania l-teaninu. Istnieją anegdotyczne doniesienia o skutecznym stosowaniu L-teaniny w neuralgii poopryszczkowej, formie bólu nerwu, która może wystąpić po eksplozji opryszczki, ale nie przeprowadzono formalnych badań.

L-teanina na depresję

Przeprowadzono tylko jedno formalne badanie z udziałem osób, które oceniały wpływ L-teaniny na objawy depresyjne. Badacze ci stwierdzili, że osiem tygodni leczenia L-teaniną znacznie zmniejszyło liczbę objawów depresyjnych, w tym zaburzenia snu, zaburzenia poznawcze i ogólną depresję mierzone za pomocą standaryzowanych skal. L-Theanina ma pozytywny wpływ na kilka neuroprzekaźników, które odgrywają rolę w depresji. Niektóre badania na szczurach wykazały, że aminokwas zwiększa produkcję serotoniny, a inne pokazują, że zmniejsza się, ale serotonina nie jest jedynym neuroprzekaźnikiem związanym z ludzkim nastrojem.

L-Train na kaca

Caracon jest złożonym zjawiskiem, które często towarzyszy intensywnemu epizodzie konsumpcji alkoholu. Istnieje kilka czynników fizycznych, które powodują dyskomfort kaca, w tym odwodnienie i obecność produktu degradacji alkoholu, dehydrogenazy alkoholowej we krwi. Dodatkowym czynnikiem jest wyczerpanie neurotransmiterów GABA po intensywnym piciu alkoholu. L-teanina zwiększa poziom GABA w mózgu, poprawiając w ten sposób niektóre z niewygodnych odczuć na kacu.

L-theanina kontra …

L-teanina i GABA

Ponieważ cząsteczka GABA jest zbyt duża, aby przekroczyć barierę krew-mózg, biorąc GABA nie korzysta ze zwiększonych poziomów neuroprzekaźników w mózgu. Aby osiągnąć wyższy poziom GABA, znacznie skuteczniej jest przyjmować suplementy, które zwiększają ją pośrednio.

Ekstrakt z zielonej herbaty L-theanina

L-teanina jest indywidualnym składnikiem ekstraktu z zielonej herbaty. Jeśli chcesz spożywać czystą L-teaninę, pamiętaj, że wyciąg z zielonej herbaty zawiera inne składniki, w tym galusan epigallokatechiny, katechinę i kofeinę.

L-teanina i Xanax

Alprazolam, marka Xanax, jest dostępny od 1981 roku. Jest krótkotrwały i dość uzależniający, gdy jest używany przez długi czas. Podobnie jak L-teanina, działa również na mechanizm GABA w mózgu.

L-teanina a L-glutamina

Glutamina jest sprzedawana głównie jako utrata masy ciała i pomoc w budowaniu mięśni. Jest również sygnalizowany jako pomoc dla problemów trawiennych, w tym wrzodziejącego zapalenia jelita grubego i zespołu jelita drażliwego. W badaniu glutamina była stosowana wyłącznie jako substancja kontrolna, bezpośrednio z L-teaniną. Glutamina nie miała działania przeciwnadciśnieniowego u szczurów, co wykazano dla l-teaninu.

L-teanin versus kozia kozioł (waleriana)

Skuteczność korzenia kozy w indukcji snu pozostaje kontrowersyjna w literaturze naukowej. Artykuł przeglądowy opublikowany w 2006 r. Odnotowuje, że dotychczasowe badania były metodycznie wadliwe i niewystarczające do wyciągnięcia ostatecznych wniosków. Valerian jest popularnym suplementem relaksacyjnym i uzupełniającym.

L-teanina kontra suntanin

S untanina to marka wywodząca się z L-teaniny. Producent opisuje go jako „czystszą, bardziej skoncentrowaną formę”. Recenzje droższych suplementów l-teaninowych są porównywalne z dodatkami suntaniny. L-teanina zwiększa poziom GABA w mózgu, poprawiając w ten sposób niektóre nieprzyjemne objawy kaca.

Interakcje i przeciwwskazania do konsumpcji L-teaniny

GABA i waleriana wzmacniają synergistyczne działanie L-teaniny, co daje bardziej intensywny efekt. Interakcje l-teaniny i kofeiny zostały omówione powyżej. Wszystkie razem sprawiają, że śpimy i śpimy bez apatii. Stwierdzono, że L-teanina ma właściwości przeciwnadciśnieniowe u zwierząt, ale nie zostało to potwierdzone u ludzi.Efekt nie występuje, jeśli wcześniej nie wykryto wysokiego ciśnienia krwi.Byłoby jednak przeciwwskazane, aby mieszać L-teaninę z lekami na ciśnienie krwi, ponieważ ciśnienie krwi może osiągać niebezpiecznie niskie poziomy. Jednoosobowe badanie wykazało, że picie dużych ilości zielonej herbaty zmniejsza skuteczność rozcieńczania warfaryną. Nie znaleziono żadnych innych interakcji L-teaniny z żadnym lekiem.

Utrata masy przy użyciu L-teaniny

Większość badań oceniających wpływ różnych substancji na utratę wagi obejmuje również inne składniki ekstraktu z zielonej herbaty, dlatego trudno jest ocenić wpływ samej L-teaniny na utratę wagi. Utrata apetytu występuje przy wyższych dawkach L-teaniny, więc naturalne jest założenie, że schudłbyś. L-teanina nadaje zielonej herbacie umami lub pikantny smak, co prowadzi do uczucia sytości, co może być również pomocne w planach odchudzania. Niektórzy ludzie cierpią na stresujące przejadanie się. Spożywanie suplementu L-teaniny w celu zmniejszenia reakcji stresowej i wywołania relaksacji bez otępienia może prowadzić do zmniejszenia stresu związanego z przejadaniem.

Korzyści z używania L-teaniny

Możliwość korzystania z szerokiej gamy dawek L-teaniny bez obaw przed przedawkowaniem jest jego wielką zaletą. Terapeutyczne stosowanie L-teaniny w łagodzeniu lęku bez otępienia jest również znaczącą korzyścią.

Skutki uboczne spożycia L-theaniny

Efekty uboczne L-teaniny są rzadkie. Należą do nich nudności, bóle głowy, zawroty głowy i utrata apetytu. Te działania niepożądane L-teaniny są często zgłaszane tylko przy wyższych dawkach.

L-teanina – podsumowanie

Podsumowując, L-teanina jest nieistotnym aminokwasem o wielu właściwościach terapeutycznych i minimalnych skutkach ubocznych. Może stymulować powstawanie fal mózgowych alfa, powodując stan spokojnej czujności bez kompromisu. Suplement może zapobiec lub opóźnić wystąpienie choroby Alzheimera; istnieją dowody na to, że osoby, które już zaczęły słabo poznawcze, doświadczają pewnej poprawy po rozpoczęciu suplementacji lteaniną. L-teanina jest pomoc dla osób pijących, którzy chcą uniknąć negatywnych skutków działania alkoholu. Wykazano, że L-teanina ma działanie ochronne przeciwko kacowi i uszkodzeniu wątroby.

Chociaż nie ma dowodów na jakiekolwiek właściwości indukujące senność L-teaniny, jego zdolność do zmniejszania stresu sprawia, że jest ona przydatna do relaksacji w ciągu dnia.Badania nad L-teaniną w leczeniu lęku i depresji są wstępne, ale obiecujące. Recenzje L-teaniny napisane przez użytkowników są w dużej mierze pozytywne i niezmiennie wspominają o wpływie spokojnej koncentracji i złagodzeniu sposobu, w jaki stymulacja suplementu pokonuje uczucie niepokoju spowodowane piciem napojów zawierających kofeinę.

O Marzena Wielgus 167 artykułów
Wiele rzeczy można powiedzieć o Marzenie Wielgus, ale przede wszystkim wiadomo, że są one przewidujące i doceniane, oczywiście są również precyzyjne, obiektywne i idealistyczne, ale w mniejszych dawkach i często są też rozpieszczane przez nawyki bycia agonującymi. Jednak jej uprzedzająca natura jest tym, co najbardziej lubi. Ludzie często liczą na siebie i jej spostrzegawczą naturę, szczególnie gdy potrzebują pomocy lub wsparcia. Nikt nie jest doskonały, a Marzena ma również wiele mniej pożądanych aspektów. Jej drapieżna natura i bezczelność powodują wiele pretensji i powodują, że jest co najmniej niewygodna. Na szczęście jej doceniająca natura zapewnia, że nie jest tak często.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*