Selenium | Poradnik dla początkujących – 14 rzeczy, które powinieneś wiedzieć

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Czym jest selen?

Selen to naturalny minerał występujący w żywności i wodzie.Selen jest bardzo ważnym składnikiem odżywczym dla odporności człowieka. Odgrywa również rolę w aktywności przeciwutleniającej, ponieważ działa przeciw uszkodzeniom wywołanym przez wolne rodniki i stany zapalne. Jest również ważny dla twojego metabolizmu.

Jak działa selen?

Badania wykazują, że ma on działanie przeciwwirusowe i jest ważny dla płodności i reprodukcji.Zmniejsza ryzyko raka i innych poważnych chorób. Selen również zwiększa właściwości przeciwutleniające i jest ważny dla prawidłowego przepływu krwi. W ten sposób zwiększa odporność na choroby i stres. Choroby, przed którymi chroni to rak, wirusy, choroby serca i Astma.

Niedobór selenu

Niedobór selenu występuje rzadko u zdrowych osób (dane dla społeczności amerykańskiej). Istnieje jednak ryzyko niedoboru w przypadku choroby, która upośledza wchłanianie składników odżywczych. Może to być HIV lub choroba Leśniowskiego-Crohna.

Korzyści zdrowotne selenu

Selen stosuje się w leczeniu osób z niedoborem tej substancji. Selen jest również szeroko stosowany w medycynie alternatywnej w leczeniu chorób tarczycy (Hashimoto) i wysokiego poziomu cholesterolu.

Korzyści selenu dla mężczyzn

Korzyści selenu dla mężczyzn obejmują, oczywiście, te wymienione powyżej. Ponadto selen może pomóc w oczyszczeniu organizmu. Jest on połączony z i neutralizuje toksyczne minerały, takie jak rtęć. Rtęć występuje w niektórych rodzajach owoców morza. Selen osłabia negatywne elementy toksyn, oczyszczając organizm.

Korzyści zdrowotne wynikające z przyjmowania selenu obejmują:

  • Efekty przeciwutleniające

Selen pomaga opóźnić proces starzenia się i wspomaga układ odpornościowy poprzez redukcję szkód spowodowanych przez wolne rodniki. Działa razem z innymi przeciwutleniaczami, aby przeciwdziałać stresowi oksydacyjnemu i zatrzymać niektóre rodzaje raka. Selen jest również kluczową częścią peroksydazy glutationowej. Jest to enzym zaangażowany w procesy ochrony lipidów w błonach komórkowych. Konieczne jest zapobieganie degradacji komórek oksydacyjnych i ochrona przed mutacją i uszkodzeniem DNA.

  • Profilaktyka raka (prawdopodobnie)

Selen jest szczególnie ważny dla osób z upośledzonym układem odpornościowym lub genetyczną predyspozycją do raka w rodzinie. Leczenie dużymi dawkami selenu jest stosowane przeciwko rakowi. Według badań selen jest dobry do zwalczania niektórych nowotworów. Należą do nich nowotwory wątroby, prostaty i płuc. Selen ma działanie naprawcze na ciało. Dociera do jądra komórki i lokalizuje uszkodzenia. Przylega do przeciwutleniaczy, a następnie działa, redukując i naprawiając uszkodzenia DNA.Badania wykazały, że dostępna jest duża dawka selenu o wadze 200 mg na dobę,może być użyteczny w ochronie DNA. Może to pomóc w zmniejszeniu potencjału mutacji komórek i wzrostu raka. Inne badania pokazują, że w miejscach na świecie, które nie mają dużo selenu w glebie, mieszkańcy mają większe ryzyko zachorowania na raka niż w miejscach, które mają więcej selenu w powierzchni gleby.

  • Wzmacnia odporność

Według badań selen jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego. Może również odgrywać ważną rolę w zapobieganiu wzrostowi wirusa. U pacjentów z HIV selen spowalnia rozwój wirusa w AIDS.

  • Regulacja funkcji tarczycy

Badania pokazują, że istnieje związek między metabolizmem tarczycy a niedoborem selenu. Twoja tarczyca jest odpowiedzialna za regulację pracy całego twojego ciała. Tarczyca reguluje wiele kluczowych funkcji ciała. Należą do nich apetyt, energia, temperatura, sen i waga. Problemy z tarczycą mogą powodować takie objawy, jak przybranie na wadze lub utrata wagi, problemy ze snem i podrażnienie. Niedobór selenu wiąże się z problemami z tarczycą. Dlatego suplementacja selenu może być przydatna w leczeniu zaburzeń tarczycy.

Ile selenu powinienem przyjmować dziennie?

Jeśli już spożywasz wystarczającą ilość selenu w swojej diecie, nie musisz już go brać. Ponadto, jeśli weźmiesz ponad 400 mcg, może to być nawet szkodliwe. Naukowcy uważają, że selen działa najlepiej, gdy dostaje się go z naturalnych źródeł w żywności. Nie należy przyjmować dodatkowej porcji selenu poprzez suplementację bez konsultacji z lekarzem.

Toksyczność selenu

Według badań toksyczność selenu może być szkodliwa. Zalecana dzienna dawka zależy od wieku …

  • Dzieci 1-3: 20 mcg / dzień
  • Dzieci 4-8: 30 mcg / dzień
  • Dzieci 9-13: 40 mcg / dzień
  • Dorośli i dzieci 14+: 55 mcg / dzień
  • Kobiety w ciąży: 60 mcg na dzień
  • Kobiety karmiące piersią: 70 μg / dobę

Skutki uboczne selenu

W przypadku przyjmowania zgodnie z zalecanymi dawkami selen zwykle nie powoduje działań niepożądanych. W przypadku przedawkowania skutki uboczne selenu obejmują:

  • breathalyses
  • gorączka
  • nudności
  • problemy z wątrobą, nerkami i sercem

Interakcje

Suplement diety Selen może wchodzić w interakcje z innymi przyjmowanymi lekami. To zawiera:.

  • leki zobojętniające
  • leki do chemioterapii
  • kortykosteroidy
  • niacyna
  • statyka
  • pigułki

Suplementacja selenu może również wiązać się z innymi problemami zdrowotnymi. Skonsultuj się z lekarzem w celu uzyskania porady.

Objawy niedoboru selenu:

Oto osiem najczęstszych objawów niedoboru selenu, o których powinieneś wiedzieć:

  • wypadanie włosów
  • przebarwienia paznokci i skóry
  • zmęczenie
  • zaćmienie
  • niedoczynność tarczycy
  • problemy z płodnością
  • problemy układu odpornościowego
  • Astma

Produkty bogate w selen

Następujące produkty są bogate w selen:

  • jajko

Dobrym sposobem na uzyskanie selenu jest posiadanie jaj. Jedno przeciętne jajko zawiera prawie 20% dziennej dawki selenu. Poza tym, że jest to dobry sposób na uzyskanie selenu, jaja zawierają również dużo białka i witamin z grupy B.

  • Ser

Pokarm bogaty w selen to także ser. Ser można łatwo włączyć do każdego planu diety. Jedna porcja sera zawiera 20% dziennego spożycia selenu. Ponieważ ser ma również dużo tłuszczów nasyconych, musisz uważać, ile jesz.

  • Grzyby

Grzyby są również jednym z produktów bogatych w selen. Jako jeden z produktów bogatych w ten pierwiastek, zawierają one 17% dziennej dawki selenu w jednej porcji. Zawierają również dużo błonnika pokarmowego i wiele innych składników odżywczych.

  • owies

Owies to jeden z produktów bogatych w selen. Jego zboża zawierają również dużo błonnika pokarmowego, który jest idealny do poprawy procesu trawienia.

  • brazylijskie orzechy

Jednym z najbogatszych źródeł selenu są orzechy brazylijskie. Powodem tego jest to, że zawierają 1917 mcg minerału w porcji 100 gm. Są dość bogate w kalorie, podobnie jak inne orzechy, więc powinny być spożywane w małych ilościach.

  • kurczak

Kurczak to świetny sposób na uzyskanie selenu. Zawiera około 39% dawki potrzebnej każdego dnia, w każdej porcji.

  • Wołowina i cielęcina

Wołowina jest bardzo bogata w selen. W jednej porcji zawiera 131% tego, co potrzebujesz każdego dnia dla tego elementu. Jest także bogaty w inne minerały, takie jak żelazo i miedź. Jednak wołowina ma dużo cholesterolu, więc zjedz ją oszczędnie.

  • Mięso świni

Mięso wieprzowe to kolejne mięso, które ma dużo selenu. 100 g wieprzowiny zawiera około 71% tego, czego potrzebujesz codziennie na tę substancję.

  • Pszenica

Wśród różnych ziaren pszenica jest doskonałym źródłem tego minerału. Jedna porcja zawiera 101% tego, co potrzebujesz codziennie, jeśli chodzi o selen.

  • Tuńczyk

Tuńczyk jest nie tylko bogaty w kwasy tłuszczowe omega-3, ale ma również wysoki poziom selenu. Jedna porcja zawiera 115% tego, czego potrzebujesz dziennie dla tego minerału.

  • ostrygi

Ostrygi są skorupiakami bogatymi w minerały. Ostrygi są również bogate w inne mikroelementy. Zawierają dużo cynku, miedzi i żelaza.

  • Żyto pełnoziarniste

Żyto dostarcza prawie 50% tego, czego potrzebujesz codziennie na selen. Jest także bogaty w błonnik i białko.

  • Ziarna słonecznika

Nasiona słonecznika mają wiele ważnych składników odżywczych. Jedna porcja nasion zawiera 76% dziennej dawki selenu. Nasiona są również bogate w inne minerały.

  • łosoś

Zdrowe tłuste ryby, łosoś, zawiera 59% tego, co potrzebne do selenu. Inne minerały występujące w łososiu obejmują potas i fosfor.

  • brązowy ryż

Brązowy ryż jest świetną alternatywą dla białego ryżu. Zawiera dużo błonnika pokarmowego i jest doskonałym źródłem selenu.

  • indyk

Oprócz tego, że jest doskonałym źródłem białka, mięso indycze zawiera 33% dziennego spożycia selenu. Część indyka jest lepsza dla ciebie niż inne mięso, ponieważ ma niską zawartość tłuszczów nasyconych i kalorii.

  • Krewetki

Te popularne produkty z owoców morza zawierają 57% dziennego spożycia selenu.

  • Krab

Poza tym, że jest bogaty w inne składniki odżywcze, krab jest dobrym sposobem na uzyskanie selenu. Jedna porcja zawiera 63% tego, czego potrzebujesz dziennie na selen.

  • soja

Ziarna soi mają mniej selenu niż inne pokarmy z listy. Jednak nadal mają one 10% tego, co potrzebujesz dziennie dla tego minerału.

  • Spaghetti

Jedna porcja makaronu zawiera około 38% dziennej dawki selenu.

Jaka dawka selenu jest zbyt wysoka?

Zalecana dzienna dawka dla dorosłych wynosi 80-200 mcg. Wszystko inne jest niekorzystne dla ciała.

Jak korzystać z selenu?

Najlepszym sposobem na uzyskanie selenu jest jego racjonalne żywienie. Jednak twój lekarz może zalecić przyjmowanie suplementów z selenem, jeśli masz chorobę, która utrudnia wchłanianie tego minerału.

Zastosowanie selenu

Selen stał się dobrze znany ze swoich właściwości antyoksydacyjnych.Przeciwutleniacze chronią komórki przed uszkodzeniem. Dowody na to, że suplementacja selenem może zmniejszyć prawdopodobieństwo raka prostaty, są kwestionowane. Jednak wiele badań sugeruje, że suplementacja w przypadku tej formy raka jest niewielka. Ponadto selen wydaje się zwiększać ryzyko niektórych chorób w niektórych przypadkach. Dotyczy to raka skóry i cukrzycy. Niedobór tego minerału jest rzadki (dane dla populacji USA). Jednak niektóre choroby, takie jak choroba Leśniowskiego-Crohna, są związane z niskim poziomem selenu. Selen był również badany w leczeniu chorób takich jak Astma i artretyzm. Wyniki były mieszane. Jednak zastosowania selenu obejmują w niektórych przypadkach suplementację zalecaną przez lekarzy.

Selen i cukrzyca

Ludzie z cukrzycą mają podwyższone poziomy selenu w swoich ciałach (dane dla populacji USA).To prowadzi niektórych badaczy do podejrzeń, że może przyczynić się do rozwoju choroby. Ostatnio zespół badawczy zalecił, aby ludzie przestali przyjmować suplementy zawierające selen. Większość Amerykanów nadal spożywa duże ilości tego minerału ze względu na selen w glebie. Dzieje się tak dlatego, że gleba wchłania selen, który jest wchłaniany przez uprawy. Naukowcy zbadali wskaźnik cukrzycy i poziom selenu u 1000 osób. Odkryto, że osoby z cukrzycą mają także znacznie więcej selenu w swoich ciałach. Chociaż selen jest niezbędny dla twojego ciała, naukowcy odkryli, że może istnieć cienka granica pomiędzy ilością potrzebną dla twojego ciała a ilością, która już jest szkodliwa. Chociaż nie jest jasne, dlaczego minerał zwiększyłby ryzyko cukrzycy, uważa się, że może to zrobić poprzez zwiększenie insulinooporności.

Wnioski dotyczące selenu

Selen jest niezbędną substancją dla zdrowia twojego ciała.Chociaż trzeba czuć się dobrze, zbyt wiele minerałów może być potencjalnie szkodliwych dla zdrowia. Z tego powodu najlepiej jest uzyskać niezbędny selen ze źródeł bogatych w składniki mineralne. Istnieje wiele produktów spożywczych, które zawierają selen, i możesz przejrzeć listę powyżej, aby zobaczyć, co musisz jeść, aby zwiększyć spożycie tego minerału. Korzystanie z tych źródeł żywności w diecie jest dość łatwe, nawet jeśli jesteś weganinem lub wegetarianinem. Na przykład orzechy brazylijskie zawierają ogromną ilość selenu.

Jeśli chodzi o korzyści zdrowotne selenu, wydaje się, że specjaliści zaczynają kwestionować leczenie lub zapobieganie chorobie poprzez przyjmowanie suplementów.Ponieważ tak jest, najlepiej jest po prostu upewnić się, że masz wystarczającą ilość selenu w swojej diecie. Jeśli przyjmujesz suplementy z selenem, niezależnie od przyczyny, najlepiej nie przekraczać zalecanej dawki selenu, o której mowa powyżej. Ta dawka selenu nigdy nie przekroczy nadmiernego poziomu pod względem możliwej toksyczności selenu. Więcej informacji o tym elemencie można znaleźć w Internecie za pomocą prostego wyszukiwania.

Marzena Wielgus
O Marzena Wielgus 167 artykułów
Wiele rzeczy można powiedzieć o Marzenie Wielgus, ale przede wszystkim wiadomo, że są one przewidujące i doceniane, oczywiście są również precyzyjne, obiektywne i idealistyczne, ale w mniejszych dawkach i często są też rozpieszczane przez nawyki bycia agonującymi. Jednak jej uprzedzająca natura jest tym, co najbardziej lubi. Ludzie często liczą na siebie i jej spostrzegawczą naturę, szczególnie gdy potrzebują pomocy lub wsparcia. Nikt nie jest doskonały, a Marzena ma również wiele mniej pożądanych aspektów. Jej drapieżna natura i bezczelność powodują wiele pretensji i powodują, że jest co najmniej niewygodna. Na szczęście jej doceniająca natura zapewnia, że nie jest tak często.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*