Słodzić czy nie słodzić?

Słodzić czy nie słodzić?

Wiele osób nie raz widziało informacje jakoby cukier szkodził zdrowiu, ale z drugiej strony jest węglowodanem, a ten cenny składnik musi pojawiać się w naszej diecie. Skupmy się najpierw na definicji cukru jako węglowodanu, a kolejno omówimy też niezbyt dobry dla naszego zdrowia biały cukier, którym zwykliśmy dosładzać napoje i potrawy.
Słowa węglowodany i cukry używa się zamiennie jednakże są to chemiczne związki organiczne, które składają się z węgla, wodoru i tlenu. Węglowodany można podzielić na: cukry proste, wielocukry i oligosacharydy. Przez ludzki organizm są dobrze przyswajane, dlatego można je spożywać w odpowiednich ilościach w zależności od ustalonej diety. W naszym ciele pełnią wiele ważnych funkcji, takich jak:

  • zapasowa – podczas wieloetapowego spalania 1 g glukozy w komórkach wyzwala się 17,2 kJ energii. U roślin magazynem energii jest głównie skrobia i inulina, a u zwierząt oraz ludzi glikogen
  • transportowa – u roślin transportową formą cukru jest sacharoza, a u zwierząt oraz ludzi glukoza
  • budulcowa (celuloza, hemiceluloza)
  • wchodzą w skład DNA i RNA, stanowią modyfikację niektórych białek.
  • hamują krzepnięcie krwi – heparyna
  • są materiałem energetycznym (fruktoza) i odżywczym (maltoza, laktoza, rafinoza).

Dlatego czujemy przypływ siły, gdy zjemy coś słodkiego. A nawet zalecane jest, aby zjeść łyżkę cukru, gdy poczujemy się słabo. Jednakże bardzo ostrożne muszą być osoby chorujące na cukrzycę, bowiem w zależności od typu nie mogą one spożywać zbyt wysokiej lub zbyt niskiej ilości węglowodanów. Aczkolwiek i zdrowe osoby nie powinny nadużywać cukru, bowiem ma on niestety bardzo wiele udowodnionych działań negatywnych na ludzki organizm.
Poza zakłócaniem równowagi organizmu, nadmiar cukru prowadzi do wielu innych poważnych konsekwencji. Wymienione tutaj są tylko niektórymi z nich, takimi, które niosą z sobą zakłócenie metabolizmu. Informacje te zostały zaczerpnięte z różnych czasopism medycznych oraz publikacji naukowych.
Raczej nikt z nas nie wie, o tym że cukier może osłabiać system immunologiczny i przeszkadzać w obronie przeciwko infekcjom. Zwykle cukier kojarzymy z nadwagą, cukrzycą ewentualnie ze złą dietą, ale ma negatywne skutki także dla naszego bariery ochronnej. Ponadto zakłóca równowagę chemiczną przy czym powoduje deficyt miedzi i chromu w organizmie, a co bardziej istotne niestety przeszkadza we wchłanianiu wapnia i magnezu, a oba te pierwiastki są bardzo ważne dla ciała. Czasami też, gdy zjemy coś bardzo słodkiego lub napijemy się popularnej Coca – Coli nagle czujemy przypływ sił jest to spowodowane gwałtownym podniesieniem się poziomu adrenaliny we krwi co w efekcie nie tyle nas rozbudzi, ale może nawet prowadzić do trudności z koncentracją czy niepokoju. Nie będziemy tutaj analizować składu Coli, ale szacuje się, że w jednej szklance zawarto aż 8 łyżeczek cukru.
Niestety osoby cierpiące na nadmiar „złego” cholesterolu również powinny zrezygnować z cukru, bowiem podnosi on ogólny poziom cholesterolu, ale też może powodować obniżenie się zasobów „dobrego” cholesterolu. A także sam w sobie przyczynia się do utraty elastyczności w tkankach. Naukowcy odkryli także związek cukru z komórkami rakowymi. Gdy mamy takie w swoim organizmie niestety cukier może wpływać na rozwój wielu chorób rakowych. Wymieniać tak można dalej. Jednakże warto pamiętać o tym, że nie tylko cukier nam szkodzi, ale jest też cała gama produktów, które nie wpływają dobrze na organizm, a mimo wszystko ich używamy. Warto ograniczyć słodzenie czy produkty dosładzane, ale starajmy się dostarczać naturalne węglowodany do organizmu.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*